ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

توصیه‌هایی برای خرید ماهی قرمز در ایام نوروز

  • کد خبر: ۱۰۱۵۵۷
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
توصیه‌هایی برای خرید ماهی قرمز در ایام نوروز
باتوجه‌به نزدیک‌شدن به روز‌های پایانی سال و آغاز فروش ماهی قرمز، شهروندان در خرید ماهی قرمز و رعایت نکات بهداشتی باید دقت کنند.

طنین همتی|شهرآرانیوز، باتوجه‌به نزدیک‌شدن به روز‌های پایانی سال و آغاز فروش ماهی قرمز، شهروندان در خرید ماهی قرمز و رعایت نکات بهداشتی باید دقت کنند و از خرید ماهی از دست‌فروشان و دوره‌گردان که مجوز‌های لازم اداره بهداشت را ندارند به‌دلیل نگهداری این آبزیان در شرایط بهداشتی نامناسب خودداری کنند.

دکتر محمود قربان‌زاده، رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره‌کل دام‌پزشکی خراسان‌رضوی، در گفتگو با شهرآرانیوز ضمن تأکید بر رعایت نکات بهداشتی گفت: شهروندان اگر قصد خرید ماهی قرمز برای سفره هفت‌سین دارند، باید نکاتی را رعایت کنند. بیمار‌ی های بسیار نادری می‌تواند از ماهی قرمز به انسان سرایت پیدا کند، اما در برخورد و شرایط نگهداری آن‌ها باید بسیار دقت کنیم.

او می‌گوید: قطعا آنچه که در برخورد با حیوانات و ازجمله ماهی قرمز باید در نظر داشت، رعایت مسائل بهداشتی است. هرگونه تماس دستی با ماهی به‌دلیل انتقال بیماری خطرناک است و در هنگام تعویض آب ماهی حتما از دستکش استفاده شود. برای تعویض آب و خرید ماهی باید دقت کرد و ماهی‌های بیمار و کم‌جنب‌وجوش را نخرید. شادابی ماهی نشان‌دهنده سالم‌بودنش است.

به‌گفته قربان‌زاده، هر تغییر حالت در باله ماهی مثل لکه‌های پنبه‌مانند و تحرک نامناسب و بی‌تعادلی حاکی از عمر کوتاه ماهی است که باید در خرید آن دقت شود. تعویض آب هم باید با دقت انجام شود. ماهی را در آب کلردار نیندازید و دمای آب تنگ خنک باشد. به‌طور معمول از تنگی استفاده شود که دهانه آن باز باشد تا مسیر تنفس و اکسیژن‌رسانی به ماهی بهتر باشد. هرچه تنگ‌ها دهانه‌ای باریک‌تر و ابعاد هندسی نامنظمی داشته باشند، برای ماهی و زندگی‌اش مضر است.

وی تصریح کرد: استرس و ضربه‌های ناگهانی نباید به ماهی وارد شود. ماهی شب عید وسیله بازی کودکان نیست؛ خانواده‌ها باید این موضوع را فرهنگ‌سازی کنند و کودکان نیز باید یاد بگیرند با موجود زنده چگونه رفتار کنند و مراقبش باشند. تماس با ماهی‌های قرمز هیچ‌گونه عوارض پوستی به‌دنبال ندارد، اما توصیه می‌شود کودکان، افراد مسن و افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است، از تماس با ماهی قرمز پرهیز کنند. در صورت جابه‌جایی ماهی‌ها از دستکش استفاده کنید و پس از آن دست‌ها را با آب و صابون بشویند. غذادهی بیش از حد باعث فساد آب داخل تنگ و مرگ ماهی می‌شود. غذای آماده برای ماهی در بازار موجود است و از ریختن خرده‌نان در تنگ ماهی خودداری کنید.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره‌کل دام‌پزشکی خراسان‌رضوی یادآور شد: مراکز فروش ماهی معمولا مراکز موقت هستند و ما گروه‌های نظارتی خودمان را داریم که مجوز این واحد‌ها و نحوه نگهداری و حمل آن‌ها را بررسی می‌کنند.
قربان‌زاده با بیان اینکه شهروندان از رهاسازی ماهی قرمز، حلزون و لاک‌پشت زینتی پس از ایام نوروز در رودخانه‌ها، تالاب‌ها و آب‌های آزاد خودداری کنند، گفت: گروه‌های نظارتی ما در شهر، مراکز فروش شهر را بررسی می‌کنند و نحوه نگهداری و حمل این ماهی‌ها در مکان عرضه را کنترل می‌کنند. مراکز فروش ماهی معمولا مراکز موقت هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->